Ознакомьтесь с образцом выполнения лабораторной работы: SAMPLE LABORATORY LESSON.
§ 53. Фонема [e]
- Ω SR 4.1 Listen and repeat.
- Ω SR 5.1 Listen and repeat.
- Ω SR 5.2 Listen and repeat.
§ 54. Фонема [æ]
- Ω Прослушайте диалоги и подчеркните слова с изученными звуками. Произнесите эти слова.
ed – æd sed – sæd men – mæn fens – fænz nek – næk
en – æn bed – bæd stem – stæmp penz – pænz set – sæt
et – æt hed – hæd mes – mæs tend – tænd bet – bæt
em – æm ded – dæd veks – fæks bend – bænd pet – pæt - Ω SR 7.2 Listen and repeat.
- ΩST 3.2 Listen and repeat.
- Ω SR 6.2 Listen and repeat.
§ 55. Фонема [ə]
- Transcribe the words.
Hilda, panda, pizza, Hamza, Eva, Dave, waiter, halma, Emma, Emma, Ada, Vesta, Delta. - Ω ST 11.1. Listen, paying attention to the sound [ə]. Practice the chant.
§ 56. Фонема [ʌ]
- Ω Произнесите, избегая твёрдого приступа гласного [ʌ] в начальной позиции в слове.
ʌp ˈʌpə ˈʌndə ˈʌpsaɪd ˈʌtərəns ˈʌglɪ
ʌs ˈʌðə ˈʌnjən ˈʌpraɪt ˈʌltɪmɪt ˈʌnkl - Ω Произнесите следующие слова.
bɪg – beg – bʊg pɪk – pek – plʌk nɪt – net – nʌt
pɪg – peg – plʌg bɪt – bet – bʌt lɪt – let – lʌk - Ω SR 10.2 Listen and repeat.
- Ω SR 13.2 Listen and repeat.
- Ω SR 19.1 Listen and repeat.
§ 57. Фонема [ɑ:]
- Ω Произнесите, соблюдая правильность артикуляции гласных [ʌ] и [ɑ:] в связной речи.
- maɪ ‘fɑ:ðər‿ənd ‘mʌðər‿ɑ∙ ti:tʃəz || ðeɪ ‘ti:tʃ rʌʃn ||
- ‘ɑ:θər‿ənd ‘tʃɑ:lz ɑ∙ brʌðəz || ðeɪ ɑ∙ ‘stʌdɪɪŋ rʌʃn || ðeɪ ‘θɪŋk ɪts ə ‘dɪfɪkəlt sʌbdʒɪkt ||
- ‘ri:d ə’nʌðə pærəgrəf ||
- ‘raɪt ə’nʌðə sentəns ||
- ‘gɪv ə’nʌðər‿ ɪgzɑ:mpl ||
- Ω SR 11.2 Listen and repeat.
- Ω SR 12.1 Listen and repeat.
- Ω SR 12.2 Listen and repeat.
- Ω SR 20.1 Listen and repeat.
- Ω SR 20.2 Listen and repeat.
§ 58. Фонема [h]
- Ω ST 1.2 Listen and practice the chant following the intonation patterns.
- Ω ST 1.3. Listen and practice the chant following the intonation patterns.
- Ω ST 1.4. Listen and practice the chant following the intonation patterns.
- Ω GC3 Unit 6 Listen and practice the chant following the intonation patterns.
- Ω GC4 Unit 10 Listen and practice the chant following the intonation patterns.
- Ω SR 49.2. Listen and practice the chant following the intonation patterns.
- Ω ST 1.2. Listen and practice the chant following the intonation patterns.
- Ω GC4 Unit 13 Listen and practice the chant following the intonation patterns.
- Ω GC5 Unit 13 Listen and practice the chant following the intonation patterns.
§ 59. Фонема [eɪ]
- Transcribe the words with the diphthong [eɪ].
pace, space Kate, skate, way, weigh, weight, weightless, weighty, wagtail, take, stake wail, waif, waist, wife, wheelbase, whey, waistband, waistline, waken, wave, wavy, whitebait, waylay, wayside, wade. - Ω Прочитайте слова с дифтонгом [eɪ].
meɪ deɪ beɪ seɪ eɪl eɪd
leɪ keɪ peɪ sleɪ eɪm - Ω Прочитайте слова с дифтонгом [eɪ].
seɪl ‘seɪlə seɪk
meɪ meɪd meɪl ‘meɪdn meɪk - Ω Произнесите, учитывая отсутствие качественного изменения звонких согласных в конце слова (оглушения), а также обращая внимание на артикуляцию дифтонгов.
a)
peɪs – beɪz feɪk – veɪg
paɪp – baɪb taɪt – daɪd
б)
spaɪ ‘spaɪdə skeɪt speɪn
staɪ ‘staɪpənd speɪd steɪnlɪs
в)
peɪn – peɪnz – peɪnt vaɪn – baɪnd — paɪnt
deɪn – deɪnz – deɪnt stem – steɪnz – teɪnt
faɪn – faɪnd – feɪnt saɪn – saɪnd – seɪnt
г)
ˈklaɪmɪt kleɪmd ˈteɪbl ˈbaɪsɪkl ˈlaɪtn
klaɪmd pleɪn ˈkeɪpəbl ˈfɪzɪkl ˈtaɪtn
- Ω SR 4.1 Listen and repeat.
- Ω SR 8.2 Listen and repeat.
- Ω SR 9.1 Listen and repeat.
- Ω SR 9.2 Listen and repeat.
§ 60. Фонемы [n], [l]
- Найдите в словаре следующие слова, выпишите их транскрипцию и прочитайте слова по транскрипции, обращая внимание на оттенки фонемы [l].
а) bin – bean, list – least, tin – teen, pick – peak, lick – leak, bids – beads, whip – weep, teen – tin, Pete – pit, deep – dip, tin – teen, pill – peel, beet– bit, sip – seep, slips – sleeps, leeps – lips, sin – seen
б) bad – bed, pat – pet, lad – led, bag – beg, ban – Ben, pan – pen, sat – set. - Ω Прослушайте следующие слова и подчеркните те из них, в которых есть изученные звуки. Произнесите подчёркнутые слова, обращая внимание на «тёмный» и «светлый» оттенки [l].
lɪt lɪd li:v li:p les læk ‘lɪftɪd
lɪp lɪv li:d li:f let læs ‘lɪmɪt
lɪst lɪvz li:vz li:st left læd ‘lemən
а)
б)
tel pɪl si:l felt pælz bɪlt
bel bɪl zi:l melt vælz gɪlt
в)
‘fæmɪlɪ ‘elɪfənt ‘delɪgɪt ‘tæləntɪd ‘sæləd
’emɪlɪ ‘pelɪkən ‘delɪkɪt ‘eksələnt ‘pælət
- Ω Прослушайте следующие слова и подчеркните те из них, в которых есть изученные звуки. Произнесите подчёркнутые слова, обращая внимание на «тёмный» оттенок [l] в конце слова и следя за особенностями артикуляции монофтонгов [i:], [ɪ], [æ], [e].
fi:l – fɪl æl – el
si:l – sɪl mæl – mel
mi:l – mɪl væl – fel
- Ω ST 5.2 Listen and repeat
§ 61. Фонема [w]
- Прослушайте слова со звуком [w] и запишите их в транскрипции. Произнесите слова за диктором.
- Ω Прослушайте слова со звуком [w] и сочетанием звуков [tw] и запишите их в транскрипции. Произнесите слова за диктором.
- Ω ST 3.6 Listen and repeat.
- Ω GC2 Unit 6 Listen and practice the chant following the intonation patterns.
- Ω GC3 Unit 6 Listen and practice the chant following the intonation patterns.
- Ω GC3 Unit 7 Listen and practice the chant following the intonation patterns.
§ 62. Фонема [m]
- Прослушайте и напишите следующие слова в транскрипции. Объясните правила произнесения гласного звука в различных позициях в слове.
- Write the words in phonetic symbols.
same, family, mum, impatient pessimistic, Wednesday, Sunday, Monday, farm, e-mail, meat, met, mutter, exam, matter, man, fun, game, whim, stay, cut, mean, Saturday, mud, meets, timid, gamble, meal, dim, deem, similar, far, spam, exam. - Ω SR 42.1 Listen and repeat paying attention to the words starting with [m].
§ 63. Фонемы [f], [v]
- Произнесите указанные ниже слова по буквам. Напишите их в транскрипции и прочитайте.
fee, feel, feet, fat, fin, life, lift, beef, fed, fan, fix, file, fist, fill, face, feed, gaff, elf, fled, self, felt, fleece, beef, fence, fit, left, flat, fan, fly, flee, felt, gaff, elf, fled, self, felt, feel, vend, fleece, beef, fence. - Ω ST 2.3 Listen and repeat
- Ω ST 4.6 Listen and repeat.
- Ω SR 31.4 Listen and repeat.
- Ω SR 32.1 Listen and repeat.
- Ω SR 32.2 Listen and repeat.
- Ω GC2 Unit 13 Listen and practice the chant following the intonation patterns.
- Ω GC3 Unit 13 Listen and practice the chant following the intonation patterns.
§ 64. Фонемы [θ], [ð]
- Ω Произнесите следующие слова со звуком [θ] в различной позиции.
θaɪz θɪn mɪθ bɪˈni:θ ˈθɪkɪʃ ˈeθɪk
θi:m θɪk depθ smɪθ ˈθɪkɪt ˈmeθəd
θi:f θeft keɪθ ti:θ ˈθɪətə ˈæθli:t - Ω Произнесите следующие слова со звуком [ð] в различной позиции.
ði: ðæt ði:z ˈleðə saɪð
ðaɪ ðen ðɪs ˈgæðə beɪð
ðaɪn ðem ðæt təˈgeðə leɪð - Ω Произнесите слова с парными согласными.
а)
si:m – θi:m feɪs – feɪθ beɪz – beɪð
sɪn – θɪn mɪs – mɪθ saɪz – saɪð
sɪk – θɪk ti:z – ti:θ ˈnaɪsə – naɪðə
б)
faɪ – θaɪ ˈfɪtɪd – ˈθɪkɪt vi: – ði: væn – ðæn
fetʃ – θætʃ ˈfɪnɪʃ – ˈθɪnɪʃ vaɪn – ðaɪn væt – ðæt
- Ω Произнесите, соблюдая различия при произнесении артикля the перед согласными и перед гласными.
ðə θi:m – ði• i:st ðə si:zn – ði• æpl
ðə ti:θ – ði• i:tə ðə ti:tʃə – ði• eldɪst
ðə hænd – ði• end ðə meθəd – ði• eθɪk
ðə tʃɛə – ði• ɛə ðə smɪθs – ði• æθli:t - Ω Произнесите слова, соблюдая правила артикуляции альвеолярных фонем на стыке с межзубными.
а)
ˈænθəm sɪksθ naɪnθ tel‿ðəm i:t‿ðəm mend‿ðem
ˈsɪnθəsɪs ˈsevnθ eɪtθ sel‿ðəm mi:t‿ðem li:d‿ðəm
б)
ɪts ðɪs
ʃi•z ð best
ʃi∙z ðɛə
ɪts‿ðə θɪətə
ɪts ðæt
hi•z ði∙ eldɪst
ʃi∙z θɪn
ɪts‿ðə sekənd - Ω ST 13.1 Listen and repeat.
- Ω ST 13.2 Listen and repeat.
- Ω GC2 Unit 8 Listen and practice the chant following the intonation patterns.
- Ω ST 13.5 Listen and repeat.
- Ω SR 34.1 Listen and repeat.
- Ω SR 34.2 Listen and repeat.
- Ω SR 35.2 Listen and repeat.
- Ω SR 36.1 Listen and repeat.
- Ω SR 36.2 Listen and repeat.
- Ω Произнесите, следя за правильностью произнесения заднеязычного сонанта [ŋ] в связной речи.
æn ɪz ət ðə lesn || ɪts ən ɪŋglɪs lesn || ʃi∙ ɪz sɪtɪŋ ət ðə desk || ʃi∙ ɪz lɪstənɪŋ tə ðə ti:tʃə || ʃi∙ ɪz lɪstənɪŋ ə tentɪvlɪ||
ðɪs ɪz mɪs smɪθ || ʃi∙ ɪz ə taɪpɪst || ʃi∙ ɪz taɪpɪŋ letəz fə ðə mænədʒə || ʃi∙ məst fɪnɪʃ ðəm baɪ ði i:vnɪŋ ||
§ 65. Отсутствие ассимиляции в сочетаниях фонем [s], [z], с [θ], [ð]
- Ω Произнесите, сохраняя чёткую артикуляцию [θ], [ð] и [s], [z] при их соединении на конце слов.
mɪsθ deθs fɪfθs beɪðz
smɪθs depθs mæθs saɪðz - Ω Drill the sentences with consonant clusters.
- What is\ /the reason for his strange behavior?
- Why isn’t\ /the coffee as strong as\ /the man wants?
- He expects\ /the work to be finished\ /that very day.
- She hopes\ /the task won’t be too hard and\ /they will cope with it\ /that month.
- Why does\ /the doctor think so?
- Why does\ /the bottom of the valley cost so much?
- Sam hopes\ /the film is\ /the best one of the year.
- Peter is as\ /thick-skinned as his father.
- The new task is as complicated as\ /the old one.
- Kate thinks\ /that it’s\ /best show of the year.
- The film is as\ /thrilling as\ /the book.
- Neither the first nor the second act of the play is as\ /thrilling as\ /the audience thought.
- They found out\ /that\ /the train was late.
- She thought\ /that it wasn’t\ /the right time to start\ /the project.
- He expected\ /the letter to arrive at\ /the end of the month.
- In spite of the fact\ /that\ /the work was hard they didn’t want\ /to stop it.
- In\ /the afternoon\ /the weather suddenly changed\ /their plan.
§ 66. Фонемы [tʃ], [dʒ]
- Transcribe the words.
confession, permission, profession, commission, discussion, profession, commission, addition, condition, intention, fiction, fraction, petition. - Ω Произнесите, соблюдая плавность соединения гласных и согласных на стыке слов.
а)
ə‿ li:f ə‿ dɪʃ ə‿ letə tə‿ fetʃ tə‿ dʒɪl
ə‿ lɪd ə‿ mætʃ ə‿ pensl tə‿ fɪʃ tə‿ dʒi:n
ə‿ ʃelf ə‿ stɪtʃ ə‿ lemən tə‿ fi:l tə‿ dʒæk
б)
ʃi•z‿ ɪl ən‿ i:l ənd‿ edɪ
ɪts‿ el ən‿ i:gl ənd‿ æntənɪ
ɪt‿ endz ən‿ ænɪməl ənd‿ ælən
в)
si:l‿ɪt mætʃ‿ɪt sel‿ɪt tʃek‿ɪt bɪ gɪn‿ɪt li:v‿əs
fɪl‿ɪt fætʃ‿ɪt spel‿ɪt kætʃ‿ɪt fɪnɪʃ‿ɪt tel‿əs
- Ω Произнесите, соблюдая ассимиляцию на стыке слов.
а)
ə ‘bɪg‿ ʃɪp ə ‘blæk‿ ʃi:p ə ‘bæk‿ sentə
ə ‘di:p‿ si: ə ‘sæd‿ sɪn ə ‘bæd‿ fɪlm
б)
ə ‘flæt‿ lɪd ə ‘bɪg‿ læb
ə ‘bæd‿ lesn ə ‘blæk‿ læm
в)
‘lend‿mi• ə hæmə ‘mi:t‿mi• ət sevn ‘let mi• si:
‘send‿mi• ə letə ‘get‿mi• ən æpl ‘let mi• fetʃ ɪt
- Прочитайте.
production, contention, tradition, action, nation, station, relation, sensation, plantation, formation, information, starvation, generation, solution, distribution, institution, constitution, contribution, evolution, execution, distraction, domination, expansion, reduction, station, permission, persecution, transportation, discussion, nation, intention, experession, substitution, affection, procession, formation, dimension - Ω SR 44.1 Listen and practice the dialogue.
- Ω SR 44.2 Listen and practice the dialogue.
- Ω SR 45.1 Listen and practice the dialogue.
§ 67. Фонемы [ʃ], [ʒ]
- Transcribe the words. Prepare for a dictation on the list of words (in transcription).
Share, show, shift, shampoo, shine, wash, fish, trash, publish, establish, usually, measure, decision, Asia, leisure, vision, garage, equation, pleasure, occasion - Mark the nuclear tones. Practice reading the text in phonetic transcription.
[ ˈdʒɪm ˈdʒæksən ˈlɪvz ɪn dʒɔːdʒɪə | ˈhi: ɪz ə ˈweɪtə | hi: ɪz ˈtwentɪ eɪt | ˈdʒɪm hæz ə ˈwaɪf ˈneɪmd dʒesɪka ənd ə sʌn | dʒeɪmz | ˈdʒeɪmz ɪz eɪt | ˈdʒeɪmz ˈlaɪks keɪks | tʃɪps ənd tæblɪt ɡeɪmz | ˈdʒesɪkə ˈlets ˈdʒeɪmz iːt əz ˈməni ˈkeɪks əz hi: laɪks | hi: iːts ˈeɪt ˈkeɪks ə deɪ ənd hi: ˈiːts keɪks ət naɪt | hi: ˈiːts ˈkeɪks ənd ˈtʃɪps wen hi: ˈpleɪz hɪz tæblɪt ɡeɪmz | lɑːst ˈsʌndeɪ ˈdʒeɪmz ˈeɪt ˈtwelv keɪks ənd ə ˈdʒɑːr əv dʒæm | ˈdʒɪm ˈsez ɪts ɪnˈseɪn | hi: ˈtelz ˈdʒesɪkə ðæt ˈdʒeɪmz meɪ ˈɡeɪn ˈweɪt ɪf hi: iːts swiːts iːtʃ deɪ | hi: ˈsez ˈdʒeɪmz məst əˈtend ðə dʒɪm | dʒʌmp | skeɪt | ˈpleɪ teɪbl tenɪs | ˈlɪft weɪts ənd ˈteɪk ʌp dʒɪmˈnæstɪks] - Write the text from the exercise above in regular spelling.
- Ω Listen to the speaker and read the text following the intonation patterns.
ʃi∙‿ɪz eɪt || ʃi∙‿ɪz‿ɪ levn || aɪ‿əm‿ eɪt || aɪ‿əm‿ɪ levn || maɪ neɪm‿ɪz‿ ed || maɪ neɪm‿ɪz‿ æn || maɪ sɪstəz neɪm‿ɪz‿ emɪlɪ || maɪ ni:sɪz neɪm‿ɪz ægnɪs ||
ə pi:s‿ əv keɪk || ə slaɪs‿əv lemən || ə slaɪs‿əv tʃi:z ||
mi:t maɪk ət‿ naɪn || aɪd‿ laɪk‿ tə si: ə dʒækɪt || aɪ məst baɪ‿ɪt tə deɪ ||
aɪm sevn ti:n tə deɪ || lets mi:t ət‿maɪ pleɪs || lets mi:t ət‿ eɪt || ɪt ɪznt‿ leɪt | ɪz ɪt ||
aɪd‿ laɪk tə baɪ ə keɪk || lets baɪ səm‿ æplz bɪ saɪdz ||
ɪts faɪv || ɪts ti:taɪm || lets hæv ti:‿ənd səm æplpaɪ || - Ω ST 13.3 Listen and repeat.
- Ω SR 45.2 Listen and practice the dialogue.
- Ω SR 46.1 Listen and practice the dialogue.
- Ω SR 47.2 Listen and practice the dialogue.
- Ω SR 48.2 Listen and practice the dialogue.
§ 68. Фонема [ŋ]
- Ω Произнесите следующие односложные слова с сонантом [ŋ] в конечной позиции.
sɪŋ θɪŋ kɪŋ dɪŋ lɪŋ bæŋ sæŋ pæŋ fæŋ - Ω Произнесите слова с сонантом [ŋ] перед согласными [k], [g].
sɪŋk bæŋk ˈæŋgə ˈmɪŋgl ˈɪŋglɪʃ
θɪŋk stɪŋk ˈæŋgl ˈsɪŋgl ˈfɪŋgə
klɪŋk pɪŋk ˈdæŋgl ˈdɪŋgl ˈlɪŋgə - Ω Произнесите слова с сонантом [ŋ] в конечной и срединной позициях.
ˈbæŋɪŋ ˈhæŋɪŋ ˈsɪŋɪŋ ˈ klɪŋɪŋ ˈdɪŋɪŋ ˈflɪŋɪŋ ˈstɪŋɪŋ - Ω Произнесите, соблюдая слитность сонанта [ŋ] и последующего гласного на стыке слов.
а)
smaɪlɪŋ‿ət ə tʃaɪld sɪtɪŋ‿ɪn ə tʃɛə stepɪŋ‿ə saɪd
stændɪŋ‿ət ə desk i:tɪŋ‿ən æpl meɪkɪŋ‿ə paɪ
б)
enɪθɪŋ‿ els fi:dɪŋ‿ ænɪməlz si:ɪŋ‿ ægəθə
bi:ɪŋ‿ æbsənt i:tɪŋ‿ æplz vɪzɪtɪŋ‿ æn
bi:ɪŋ‿ ɪl spendɪŋ‿ i:vnɪŋz ɪn vaɪtɪŋ‿ emɪlɪ
- Ω Listen to the words with the sounds ending in [n] and [ŋ]. Repeat the words.
sɪnz – sɪŋz bænz – bæŋz li:nz – lɪŋz
tɪnz – θɪŋz fænz – fæŋz kli:nz – klɪŋz
ˈmɪtnz – ˈmi:tɪŋz hænd – hæŋd
ˈkɪtnz – ˈfɪtɪŋz bænd – bæŋd