Laboratory Lesson: Phonetic Exercises

Ознакомьтесь с образцом выполнения лабораторной работы: SAMPLE LABORATORY LESSON.

§ 53. Фонема [e]

  1. Ω SR 4.1 Listen and repeat.
  2. Ω SR 5.1 Listen and repeat.
  3. Ω SR 5.2 Listen and repeat.

§ 54. Фонема [æ]

  1. Ω Прослушайте диалоги и подчеркните слова с изученными звуками. Произнесите эти слова.
    ed – æd sed – sæd men – mæn fens – fænz nek – næk
    en – æn bed – bæd stem – stæmp penz – pænz set – sæt
    et – æt hed – hæd mes – mæs tend – tænd bet – bæt
    em – æm ded – dæd veks – fæks bend – bænd pet – pæt
  2. Ω SR 7.2 Listen and repeat.
  3. ΩST 3.2 Listen and repeat.
  4. Ω SR 6.2 Listen and repeat.

§ 55. Фонема [ə]

  1. Transcribe the words.
    Hilda, panda, pizza, Hamza, Eva, Dave, waiter, halma, Emma, Emma, Ada, Vesta, Delta.
  2. Ω ST 11.1. Listen, paying attention to the sound [ə]. Practice the chant.

§ 56. Фонема [ʌ]

  1. Ω Произнесите, избегая твёрдого приступа гласного [ʌ] в начальной позиции в слове.
    ʌp ˈʌpə ˈʌndə ˈʌpsaɪd ˈʌtərəns ˈʌglɪ
    ʌs ˈʌðə ˈʌnjən ˈʌpraɪt ˈʌltɪmɪt ˈʌnkl
  2. Ω Произнесите следующие слова.
    bɪg – beg – bʊg pɪk – pek – plʌk nɪt – net – nʌt
    pɪg – peg – plʌg bɪt – bet – bʌt lɪt – let – lʌk
  3. Ω SR 10.2 Listen and repeat.
  4. Ω SR 13.2 Listen and repeat.
  5. Ω SR 19.1 Listen and repeat.

§ 57. Фонема [ɑ:]

  1. Ω Произнесите, соблюдая правильность артикуляции гласных [ʌ] и [ɑ:] в связной речи.
  2. maɪ ‘fɑ:ðər‿ənd ‘mʌðər‿ɑ∙ ti:tʃəz || ðeɪ ‘ti:tʃ rʌʃn ||
  3. ‘ɑ:θər‿ənd ‘tʃɑ:lz ɑ∙ brʌðəz || ðeɪ ɑ∙ ‘stʌdɪɪŋ rʌʃn || ðeɪ ‘θɪŋk ɪts ə ‘dɪfɪkəlt sʌbdʒɪkt ||
  4. ‘ri:d ə’nʌðə pærəgrəf ||
  5. ‘raɪt ə’nʌðə sentəns ||
  6. ‘gɪv ə’nʌðər‿ ɪgzɑ:mpl ||
  7. Ω SR 11.2 Listen and repeat.
  8. Ω SR 12.1 Listen and repeat.
  9. Ω SR 12.2 Listen and repeat.
  10. Ω SR 20.1 Listen and repeat.
  11. Ω SR 20.2 Listen and repeat.

§ 58. Фонема [h]

  1. Ω ST 1.2 Listen and practice the chant following the intonation patterns.
  2. Ω ST 1.3. Listen and practice the chant following the intonation patterns.
  3. Ω ST 1.4. Listen and practice the chant following the intonation patterns.
  4. Ω GC3 Unit 6 Listen and practice the chant following the intonation patterns.
  5. Ω GC4 Unit 10 Listen and practice the chant following the intonation patterns.
  6. Ω SR 49.2. Listen and practice the chant following the intonation patterns.
  7. Ω ST 1.2. Listen and practice the chant following the intonation patterns.
  8. Ω GC4 Unit 13 Listen and practice the chant following the intonation patterns.
  9. Ω GC5 Unit 13 Listen and practice the chant following the intonation patterns.

§ 59. Фонема [eɪ]

  1. Transcribe the words with the diphthong [eɪ].
    pace, space Kate, skate, way, weigh, weight, weightless, weighty, wagtail, take, stake wail, waif, waist, wife, wheelbase, whey, waistband, waistline, waken, wave, wavy, whitebait, waylay, wayside, wade.
  2. Ω Прочитайте слова с дифтонгом [eɪ].
    meɪ deɪ beɪ seɪ eɪl eɪd
    leɪ keɪ peɪ sleɪ eɪm
  3. Ω Прочитайте слова с дифтонгом [eɪ].
    seɪl ‘seɪlə seɪk
    meɪ meɪd meɪl ‘meɪdn meɪk
  4. Ω Произнесите, учитывая отсутствие качественного изменения звонких согласных в конце слова (оглушения), а также обращая внимание на артикуляцию дифтонгов.
    a)
    peɪs – beɪz feɪk – veɪg
    paɪp – baɪb taɪt – daɪd

б)
spaɪ ‘spaɪdə skeɪt speɪn
staɪ ‘staɪpənd speɪd steɪnlɪs

в)
peɪn – peɪnz – peɪnt vaɪn – baɪnd — paɪnt
deɪn – deɪnz – deɪnt stem – steɪnz – teɪnt
faɪn – faɪnd – feɪnt saɪn – saɪnd – seɪnt

г)
ˈklaɪmɪt kleɪmd ˈteɪbl ˈbaɪsɪkl ˈlaɪtn
klaɪmd pleɪn ˈkeɪpəbl ˈfɪzɪkl ˈtaɪtn

  1. Ω SR 4.1 Listen and repeat.
  2. Ω SR 8.2 Listen and repeat.
  3. Ω SR 9.1 Listen and repeat.
  4. Ω SR 9.2 Listen and repeat.

§ 60. Фонемы [n], [l]

  1. Найдите в словаре следующие слова, выпишите их транскрипцию и прочитайте слова по транскрипции, обращая внимание на оттенки фонемы [l].
    а) bin – bean, list – least, tin – teen, pick – peak, lick – leak, bids – beads, whip – weep, teen – tin, Pete – pit, deep – dip, tin – teen, pill – peel, beet– bit, sip – seep, slips – sleeps, leeps – lips, sin – seen
    б) bad – bed, pat – pet, lad – led, bag – beg, ban – Ben, pan – pen, sat – set.
  2. Ω Прослушайте следующие слова и подчеркните те из них, в которых есть изученные звуки. Произнесите подчёркнутые слова, обращая внимание на «тёмный» и «светлый» оттенки [l].
    lɪt lɪd li:v li:p les læk ‘lɪftɪd
    lɪp lɪv li:d li:f let læs ‘lɪmɪt
    lɪst lɪvz li:vz li:st left læd ‘lemən
    а)

б)
tel pɪl si:l felt pælz bɪlt
bel bɪl zi:l melt vælz gɪlt

в)
‘fæmɪlɪ ‘elɪfənt ‘delɪgɪt ‘tæləntɪd ‘sæləd
’emɪlɪ ‘pelɪkən ‘delɪkɪt ‘eksələnt ‘pælət

  1. Ω Прослушайте следующие слова и подчеркните те из них, в которых есть изученные звуки. Произнесите подчёркнутые слова, обращая внимание на «тёмный» оттенок [l] в конце слова и следя за особенностями артикуляции монофтонгов [i:], [ɪ], [æ], [e].

fi:l – fɪl æl – el
si:l – sɪl mæl – mel
mi:l – mɪl væl – fel

  1. Ω ST 5.2 Listen and repeat

§ 61. Фонема [w]

  1. Прослушайте слова со звуком [w] и запишите их в транскрипции. Произнесите слова за диктором.
  2. Ω Прослушайте слова со звуком [w] и сочетанием звуков [tw] и запишите их в транскрипции. Произнесите слова за диктором.
  3. Ω ST 3.6 Listen and repeat.
  4. Ω GC2 Unit 6 Listen and practice the chant following the intonation patterns.
  5. Ω GC3 Unit 6 Listen and practice the chant following the intonation patterns.
  6. Ω GC3 Unit 7 Listen and practice the chant following the intonation patterns.

§ 62. Фонема [m]

  1. Прослушайте и напишите следующие слова в транскрипции. Объясните правила произнесения гласного звука в различных позициях в слове.
  2. Write the words in phonetic symbols.
    same, family, mum, impatient pessimistic, Wednesday, Sunday, Monday, farm, e-mail, meat, met, mutter, exam, matter, man, fun, game, whim, stay, cut, mean, Saturday, mud, meets, timid, gamble, meal, dim, deem, similar, far, spam, exam.
  3. Ω SR 42.1 Listen and repeat paying attention to the words starting with [m].

§ 63. Фонемы [f], [v]

  1. Произнесите указанные ниже слова по буквам. Напишите их в транскрипции и прочитайте.
    fee, feel, feet, fat, fin, life, lift, beef, fed, fan, fix, file, fist, fill, face, feed, gaff, elf, fled, self, felt, fleece, beef, fence, fit, left, flat, fan, fly, flee, felt, gaff, elf, fled, self, felt, feel, vend, fleece, beef, fence.
  2. Ω ST 2.3 Listen and repeat
  3. Ω ST 4.6 Listen and repeat.
  4. Ω SR 31.4 Listen and repeat.
  5. Ω SR 32.1 Listen and repeat.
  6. Ω SR 32.2 Listen and repeat.
  7. Ω GC2 Unit 13 Listen and practice the chant following the intonation patterns.
  8. Ω GC3 Unit 13 Listen and practice the chant following the intonation patterns.

§ 64. Фонемы [θ], [ð]

  1. Ω Произнесите следующие слова со звуком [θ] в различной позиции.
    θaɪz θɪn mɪθ bɪˈni:θ ˈθɪkɪʃ ˈeθɪk
    θi:m θɪk depθ smɪθ ˈθɪkɪt ˈmeθəd
    θi:f θeft keɪθ ti:θ ˈθɪətə ˈæθli:t
  2. Ω Произнесите следующие слова со звуком [ð] в различной позиции.
    ði: ðæt ði:z ˈleðə saɪð
    ðaɪ ðen ðɪs ˈgæðə beɪð
    ðaɪn ðem ðæt təˈgeðə leɪð
  3. Ω Произнесите слова с парными согласными.
    а)
    si:m – θi:m feɪs – feɪθ beɪz – beɪð
    sɪn – θɪn mɪs – mɪθ saɪz – saɪð
    sɪk – θɪk ti:z – ti:θ ˈnaɪsə – naɪðə

б)
faɪ – θaɪ ˈfɪtɪd – ˈθɪkɪt vi: – ði: væn – ðæn
fetʃ – θætʃ ˈfɪnɪʃ – ˈθɪnɪʃ vaɪn – ðaɪn væt – ðæt

  1. Ω Произнесите, соблюдая различия при произнесении артикля the перед согласными и перед гласными.
    ðə θi:m – ði• i:st ðə si:zn – ði• æpl
    ðə ti:θ – ði• i:tə ðə ti:tʃə – ði• eldɪst
    ðə hænd – ði• end ðə meθəd – ði• eθɪk
    ðə tʃɛə – ði• ɛə ðə smɪθs – ði• æθli:t
  2. Ω Произнесите слова, соблюдая правила артикуляции альвеолярных фонем на стыке с межзубными.
    а)
    ˈænθəm sɪksθ naɪnθ tel‿ðəm i:t‿ðəm mend‿ðem
    ˈsɪnθəsɪs ˈsevnθ eɪtθ sel‿ðəm mi:t‿ðem li:d‿ðəm
    б)
    ɪts ðɪs
    ʃi•z ð best
    ʃi∙z ðɛə
    ɪts‿ðə θɪətə
    ɪts ðæt
    hi•z ði∙ eldɪst
    ʃi∙z θɪn
    ɪts‿ðə sekənd
  3. Ω ST 13.1 Listen and repeat.
  4. Ω ST 13.2 Listen and repeat.
  5. Ω GC2 Unit 8 Listen and practice the chant following the intonation patterns.
  6. Ω ST 13.5 Listen and repeat.
  7. Ω SR 34.1 Listen and repeat.
  8. Ω SR 34.2 Listen and repeat.
  9. Ω SR 35.2 Listen and repeat.
  10. Ω SR 36.1 Listen and repeat.
  11. Ω SR 36.2 Listen and repeat.
  12. Ω Произнесите, следя за правильностью произнесения заднеязычного сонанта [ŋ] в связной речи.
    æn ɪz ət ðə lesn || ɪts ən ɪŋglɪs lesn || ʃi∙ ɪz sɪtɪŋ ət ðə desk || ʃi∙ ɪz lɪstənɪŋ tə ðə ti:tʃə || ʃi∙ ɪz lɪstənɪŋ ə tentɪvlɪ||
    ðɪs ɪz mɪs smɪθ || ʃi∙ ɪz ə taɪpɪst || ʃi∙ ɪz taɪpɪŋ letəz fə ðə mænədʒə || ʃi∙ məst fɪnɪʃ ðəm baɪ ði i:vnɪŋ ||

§ 65. Отсутствие ассимиляции в сочетаниях фонем [s], [z], с [θ], [ð]

  1. Ω Произнесите, сохраняя чёткую артикуляцию [θ], [ð] и [s], [z] при их соединении на конце слов.
    mɪsθ deθs fɪfθs beɪðz
    smɪθs depθs mæθs saɪðz
  2. Ω Drill the sentences with consonant clusters.
  3. What is\ /the reason for his strange behavior?
  4. Why isn’t\ /the coffee as strong as\ /the man wants?
  5. He expects\ /the work to be finished\ /that very day.
  6. She hopes\ /the task won’t be too hard and\ /they will cope with it\ /that month.
  7. Why does\ /the doctor think so?
  8. Why does\ /the bottom of the valley cost so much?
  9. Sam hopes\ /the film is\ /the best one of the year.
  10. Peter is as\ /thick-skinned as his father.
  11. The new task is as complicated as\ /the old one.
  12. Kate thinks\ /that it’s\ /best show of the year.
  13. The film is as\ /thrilling as\ /the book.
  14. Neither the first nor the second act of the play is as\ /thrilling as\ /the audience thought.
  15. They found out\ /that\ /the train was late.
  16. She thought\ /that it wasn’t\ /the right time to start\ /the project.
  17. He expected\ /the letter to arrive at\ /the end of the month.
  18. In spite of the fact\ /that\ /the work was hard they didn’t want\ /to stop it.
  19. In\ /the afternoon\ /the weather suddenly changed\ /their plan.

§ 66. Фонемы [tʃ], [dʒ]

  1. Transcribe the words.
    confession, permission, profession, commission, discussion, profession, commission, addition, condition, intention, fiction, fraction, petition.
  2. Ω Произнесите, соблюдая плавность соединения гласных и согласных на стыке слов.
    а)
    ə‿ li:f ə‿ dɪʃ ə‿ letə tə‿ fetʃ tə‿ dʒɪl
    ə‿ lɪd ə‿ mætʃ ə‿ pensl tə‿ fɪʃ tə‿ dʒi:n
    ə‿ ʃelf ə‿ stɪtʃ ə‿ lemən tə‿ fi:l tə‿ dʒæk

б)
ʃi•z‿ ɪl ən‿ i:l ənd‿ edɪ
ɪts‿ el ən‿ i:gl ənd‿ æntənɪ
ɪt‿ endz ən‿ ænɪməl ənd‿ ælən

в)
si:l‿ɪt mætʃ‿ɪt sel‿ɪt tʃek‿ɪt bɪ gɪn‿ɪt li:v‿əs
fɪl‿ɪt fætʃ‿ɪt spel‿ɪt kætʃ‿ɪt fɪnɪʃ‿ɪt tel‿əs

  1. Ω Произнесите, соблюдая ассимиляцию на стыке слов.
    а)
    ə ‘bɪg‿ ʃɪp ə ‘blæk‿ ʃi:p ə ‘bæk‿ sentə
    ə ‘di:p‿ si: ə ‘sæd‿ sɪn ə ‘bæd‿ fɪlm

б)
ə ‘flæt‿ lɪd ə ‘bɪg‿ læb
ə ‘bæd‿ lesn ə ‘blæk‿ læm

в)
‘lend‿mi• ə hæmə ‘mi:t‿mi• ət sevn ‘let mi• si:
‘send‿mi• ə letə ‘get‿mi• ən æpl ‘let mi• fetʃ ɪt

  1. Прочитайте.
    production, contention, tradition, action, nation, station, relation, sensation, plantation, formation, information, starvation, generation, solution, distribution, institution, constitution, contribution, evolution, execution, distraction, domination, expansion, reduction, station, permission, persecution, transportation, discussion, nation, intention, experession, substitution, affection, procession, formation, dimension
  2. Ω SR 44.1 Listen and practice the dialogue.
  3. Ω SR 44.2 Listen and practice the dialogue.
  4. Ω SR 45.1 Listen and practice the dialogue.

§ 67. Фонемы [ʃ], [ʒ]

  1. Transcribe the words. Prepare for a dictation on the list of words (in transcription).
    Share, show, shift, shampoo, shine, wash, fish, trash, publish, establish, usually, measure, decision, Asia, leisure, vision, garage, equation, pleasure, occasion
  2. Mark the nuclear tones. Practice reading the text in phonetic transcription.
    [ ˈdʒɪm ˈdʒæksən ˈlɪvz ɪn dʒɔːdʒɪə | ˈhi: ɪz ə ˈweɪtə | hi: ɪz ˈtwentɪ eɪt | ˈdʒɪm hæz ə ˈwaɪf ˈneɪmd dʒesɪka ənd ə sʌn | dʒeɪmz | ˈdʒeɪmz ɪz eɪt | ˈdʒeɪmz ˈlaɪks keɪks | tʃɪps ənd tæblɪt ɡeɪmz | ˈdʒesɪkə ˈlets ˈdʒeɪmz iːt əz ˈməni ˈkeɪks əz hi: laɪks | hi: iːts ˈeɪt ˈkeɪks ə deɪ ənd hi: ˈiːts keɪks ət naɪt | hi: ˈiːts ˈkeɪks ənd ˈtʃɪps wen hi: ˈpleɪz hɪz tæblɪt ɡeɪmz | lɑːst ˈsʌndeɪ ˈdʒeɪmz ˈeɪt ˈtwelv keɪks ənd ə ˈdʒɑːr əv dʒæm | ˈdʒɪm ˈsez ɪts ɪnˈseɪn | hi: ˈtelz ˈdʒesɪkə ðæt ˈdʒeɪmz meɪ ˈɡeɪn ˈweɪt ɪf hi: iːts swiːts iːtʃ deɪ | hi: ˈsez ˈdʒeɪmz məst əˈtend ðə dʒɪm | dʒʌmp | skeɪt | ˈpleɪ teɪbl tenɪs | ˈlɪft weɪts ənd ˈteɪk ʌp dʒɪmˈnæstɪks]
  3. Write the text from the exercise above in regular spelling.
  4. Ω Listen to the speaker and read the text following the intonation patterns.
    ʃi∙‿ɪz eɪt || ʃi∙‿ɪz‿ɪ levn || aɪ‿əm‿ eɪt || aɪ‿əm‿ɪ levn || maɪ neɪm‿ɪz‿ ed || maɪ neɪm‿ɪz‿ æn || maɪ sɪstəz neɪm‿ɪz‿ emɪlɪ || maɪ ni:sɪz neɪm‿ɪz ægnɪs ||
    ə pi:s‿ əv keɪk || ə slaɪs‿əv lemən || ə slaɪs‿əv tʃi:z ||
    mi:t maɪk ət‿ naɪn || aɪd‿ laɪk‿ tə si: ə dʒækɪt || aɪ məst baɪ‿ɪt tə deɪ ||
    aɪm sevn ti:n tə deɪ || lets mi:t ət‿maɪ pleɪs || lets mi:t ət‿ eɪt || ɪt ɪznt‿ leɪt | ɪz ɪt ||
    aɪd‿ laɪk tə baɪ ə keɪk || lets baɪ səm‿ æplz bɪ saɪdz ||
    ɪts faɪv || ɪts ti:taɪm || lets hæv ti:‿ənd səm æplpaɪ ||
  5. Ω ST 13.3 Listen and repeat.
  6. Ω SR 45.2 Listen and practice the dialogue.
  7. Ω SR 46.1 Listen and practice the dialogue.
  8. Ω SR 47.2 Listen and practice the dialogue.
  9. Ω SR 48.2 Listen and practice the dialogue.

§ 68. Фонема [ŋ]

  1. Ω Произнесите следующие односложные слова с сонантом [ŋ] в конечной позиции.
    sɪŋ θɪŋ kɪŋ dɪŋ lɪŋ bæŋ sæŋ pæŋ fæŋ
  2. Ω Произнесите слова с сонантом [ŋ] перед согласными [k], [g].
    sɪŋk bæŋk ˈæŋgə ˈmɪŋgl ˈɪŋglɪʃ
    θɪŋk stɪŋk ˈæŋgl ˈsɪŋgl ˈfɪŋgə
    klɪŋk pɪŋk ˈdæŋgl ˈdɪŋgl ˈlɪŋgə
  3. Ω Произнесите слова с сонантом [ŋ] в конечной и срединной позициях.
    ˈbæŋɪŋ ˈhæŋɪŋ ˈsɪŋɪŋ ˈ klɪŋɪŋ ˈdɪŋɪŋ ˈflɪŋɪŋ ˈstɪŋɪŋ
  4. Ω Произнесите, соблюдая слитность сонанта [ŋ] и последующего гласного на стыке слов.
    а)
    smaɪlɪŋ‿ət ə tʃaɪld sɪtɪŋ‿ɪn ə tʃɛə stepɪŋ‿ə saɪd
    stændɪŋ‿ət ə desk i:tɪŋ‿ən æpl meɪkɪŋ‿ə paɪ

б)
enɪθɪŋ‿ els fi:dɪŋ‿ ænɪməlz si:ɪŋ‿ ægəθə
bi:ɪŋ‿ æbsənt i:tɪŋ‿ æplz vɪzɪtɪŋ‿ æn
bi:ɪŋ‿ ɪl spendɪŋ‿ i:vnɪŋz ɪn vaɪtɪŋ‿ emɪlɪ

  1. Ω Listen to the words with the sounds ending in [n] and [ŋ]. Repeat the words.
    sɪnz – sɪŋz bænz – bæŋz li:nz – lɪŋz
    tɪnz – θɪŋz fænz – fæŋz kli:nz – klɪŋz

ˈmɪtnz – ˈmi:tɪŋz hænd – hæŋd
ˈkɪtnz – ˈfɪtɪŋz bænd – bæŋd

Мне нравится сайт Englishhobby.ru
Мне нравится сайт Englishhobby.ru
Мне нравится сайт Englishhobby.ru
Мне нравится сайт Englishhobby.ru
Мне нравится сайт Englishhobby.ru
[an error occurred while processing the directive]